JÁ TO DÁM!
Na webu uznekourim.jatodam.cz se dozvíte, jak přestat kouřit, můžete si tady koupit sadu pomůcek,
která vám odvykání usnadní, a najdete zde spoustu zajímavých informací.

Jak přestat kouřit - 10 zásad

V tomto článku najdete 10 nejdůležitějších zásad, které potřebujete znát, aby se vám už konečně povedlo s cigaretami skončit. Pokud radši sledujete video, je tu - pro spuštění stačí kliknout kamkoli do tohoto náhledu:


1. Pevně se rozhodněte

Když se člověk pro něco rozhodne, není na světě síla, která by ho odradila. V rozhodnutí je obrovská energie, kterou budete na začátku odvykání potřebovat. "Nechci kouřit, tak prostě nebudu!" I vy jste se už mnohokrát pro něco rozhodl/a natolik silně, že by vás nikdo nezviklal, ani kdyby zkoušel nevím co. Uvědomte si tyto momenty. Umíte to. A právě tak dokážete přestat kouřit.
Přestávat taky musíte za sebe, ne na přání někoho jiného. To nemá smysl. Jestli se rozhodnete přestat, rozhodujte se za sebe.
Vůlí všechno nezvládnete. Pevné rozhodnutí je úplný základ.
Jak k pevnému rozhodnutí přestat kouřit dojít? Ujasněte si, proč vlastně chcete s cigaretami praštit. Pokud své důvody budete vnitřně považovat za pádné, bude mít vaše rozhodnutí sílu. Pomohou vám taky sugestivní nahrávky.

2. Přestaňte najednou
Přestávat kouřit postupně nebo najednou? Snížení množství vykouřených cigaret je vhodné pro lidi, kteří úplně přestat kouřit nechtějí. Pak je to v pořádku, protože dobrá každá cigareta, kterou nevykouříte.
Jestli chcete odvyknout cigaretám úplně, přestaňte najednou. Snižování počtu cigaret je těžká disciplína a zrádné je, že vám začnou být cigarety vzácnější a cennější. Cokoli je člověku málo dostupné, pro něj dostává větší hodnotu. Vy ale potřebujete být na cigarety spíš naštvaný/á a nesnášet je, než po nich tesknit. Což by se přesně stalo při snižování jejich počtu. Když už byste chtěli měnit množství vykouřených cigaret, tak se raději překuřte. To je pro odvykání mnohem lepší výchozí bod.

3. Úplná abstinence
Nikotin je droga jako kterákoli jiná a jakožto kuřák jste drogově závislý člověk. To není žádná ostuda, je to prostý fakt. Proč je dobré si to uvědomit: Závislost z vás tím, že přestanete kouřit, nezmizí. Chvíli bude bojovat (to poznáte jako abstinenční příznaky). Když neuspěje, zmenší se a usne kdesi ve vašem podvědomí. A tam bude až do vaší smrti.
Když závislost neprobudíte, je to v pořádku a ani o ní nebudete vědět. Probudila by se opětovným kontaktem s drogou - nikotinem. Na to dejte pozor. Pokud to s odvykáním myslíte vážně, je vaším cílem nevykouřit už ani jednu cigaretu.
Pozor na myšlenky "dám si jen jednu, ta mi neublíží". Jsou lživé a nebezpečné. Kvůli nim končí velké množství lidí se svými pokusy přestat kouřit nezdarem.

4. Žijte pro dnešek
Vaším cíle je nekouřit už nikdy, ale v praktickém životě se soustřeďte vždy na probíhající den. Tak bude váš cíl nekouřit zvládnutelný. "Dnes nekouřím a zvládnu to." Nedívejte se dál. Co bude zítra, tím se budete zabývat zítra.
Tohle je zlaté pravidlo každé lidské snahy o něco náročného. Ať už chcete cvičit, učit se cizí jazyk, zhubnout, přibrat, naučit se mít trpělivost s dětmi, osmělit se v kontaktu s lidmi nebo cokoli podobného, vždy se zabývejte tím, co můžete udělat dnes. Myslím, že cítíte, že takový přístup je hodně nadějný.

5. Absťák zmírníte džusem
Nepříjemné tělesné a psychické prožitky poté, co se ostavíte od drogy, se nazývají abstinenční příznaky neboli absťák. Dají se vydržet - u mnohých jiných drog jsou mnohem silnější, než u nikotinu. Přesto dovedou být hodně nepříjemné, hlavně v prvních dnech. Pokud s nimi budete bojovat, zkuste se na začátku napít ovocného džusu. Džus vám pomůže s hladinou krevního cukru, která bývá na začátku odvykání rozhozená a přispívá k absťáku. Mnozí lidé pocítí úlevu a odvykání je pro ně snazší.

6. Hluboké dýchání
Vlna abstinenčních příznaků trvá vždy jen asi jednu minutu. Když si tohle uvědomíte, stane se pro vás odvykání mnohem snazší věcí. Není to trápení 24 hodin denně - stačí vydržet vždy jen jedinou minutu. A to zvládnete.
Aby vám ta minuta dobře utekla a neotravovaly vás při ní nebezpečné myšlenky typu "Nejlepší by bylo jít si zapálit", "Dej si aspoň jednu cigareta, pak už zas kouřit nebudeš", "Tohle nemá cenu, nezvládnu to" a tak podobně, potřebujete se něčím zaměstnat. Ideální je hluboké prodýchávání - zhluboka a pomalu dýchejte a myslete na to. Dále je možné zacvičit si, obejít blok domů, napít se již zmíněného džusu nebo někomu zavolat. Minuta bude pryč raz dva a vy za sebou budete mít další zvládnutou krizi.

7. Vše pryč
Zlikvidujte všechny zbylé cigarety. Zapalovače a popelníky rozdejte, pokud je vám líto je vyhodit také. Kusy s historickou nebo osobní hodnotou si u někoho na pár let uschovejte.
Není dobrý nápad chodit do zakouřených prostor, protože nikotin obsažený v kouři v místnosti provokuje vaši usínající závislost. Taky si dejte pozor na alkohol, protože ten snižuje sebeovládání a s nějakou tou desetinou promile v krvi člověk snadněji podlehne myšlenkám, že jedna neublíží.

8. Oslabte návyk změnami kolem sebe
Tělesný návyk na nikotin (drogu) je jedna věc a takzvaný psychosociální návyk věc druhá. V té jde o spojení cigaret a kouření s určitými místy, situacemi a lidmi. Kdo je zvyklý kouřit na balkóně, v tom se objeví touha po cigaretě pokaždé, když na balkón vstoupí. Kdo je zvyklý na cigaretu ke kávě nebo pivu, v tom se chuť zakouřit si objeví tehdy, když uvidí, ucítí nebo ochutná svůj nápoj.
Takovýchto spojení máte v hlavě desítky a budou vás zpočátku otravovat. Dobrá zpráva je, že budou časem slábnout, až zmizí docela, a taky že můžete sami udělat něco pro to, aby vás ta spojení neotravovala tolik. Je potřeba vždy něco změnit: přeorganizovat věci na balkoně, aby vypadal trochu jinak; začít pít jinou značku kávy a jiné pivo a tak podobně. Když změníte část toho spojení, nebudou se vám v něm cigarety a touha po nich tolik projevovat a tím pro vás bude odvykání snazší.

9. Řešte problémy a nepřidělávejte si další
Jakmile vás potká nějaký problém nebo stres, máte teď možná tendenci sáhnout po cigaretě. To je zcela běžné. Až přestanete kouřit, uvědomte si v těch náročných situacích, že cigarety za vás nic nevyřeší. Sice by vám trochu zvedly náladu, ale problém samotný je na vás. V době abstinence byste si jen přidělal/a další tím, že byste zase spadl/a do závislosti.

10. Musíte si stále uvědomovat, že cigarety jsou k ničemu
Závislý kuřák kouří jen proto, aby se zbavil abstinenčních příznaků. Proti nekuřákovi nemá nic navíc, nic nezískává. Kuřák má cigarety spojené se stresem, odpočinkem, kávou, pivem, kamarády, prací, úspěchem, neúspěchem, radostí i smutkem... Nekuřák ovšem všechno tohle zvládá a prožívá i bez cigaret - neboli k ničemu z toho cigarety nejsou potřeba. Nedávají člověku nic navíc. A za tohle nic platíte zdravím, penězi, svobodou a sebedůvěrou.
Za nějakou dobu odvykání na vás možná padne stesk. Pořád si držte v hlavě důvody, proč s cigaretami praštit. Jestli se dovedete opravdu pevně rozhodnout, stýskat se vám nebude. Navíc: ty dobré časy vás teprve čekají.

K tomu, aby vám v hlavě za čas nepřevážila nostalgie, a abyste pořád udržoval/a svou motivaci ve formě, slouží speciální sugestivní nahrávka k podpoře motivace a vůle. Nahrávky a spoustu dalších nechemických pomůcek k odvyknutí kouření získáte tady - stačí kliknout.

 

Zdrojová data pro výše uvedené výpočty: Světová zdravotnická organizace (WHO), Ministerstvo zdravotnictví USA, Počítáno na cenu jedné krabičky cigaret: 70 Kč

Zkusili jste už všechno - vůli, náplasti, žvýkačky, léky, sázku - a nic?

Máte ještě další možnost: získat klid, motivaci a odpor vůči cigaretám. Z pohodlí domova, levně a hned.
Pro další informace klikněte sem